Wijnand van de Vendel 
TBK Group

Innoveren met
je klant door
vakkundig technisch personeel
10

Wijnand van de Vendel voor
het gebouw van TBK Group.

Van maatwerk naar
nieuwe producten

Hiermee innoveert het bedrijf niet alleen via een heel praktisch proces, maar ontwikkelt men een maatwerk product dat werkt. Dat zorgt voor een goede vertrouwensband met de klant: “Als we iets in de markt hebben gezien waarvan we zeggen ‘hé, dat past bij die klant’, dan weet ik zeker dat we een legio klanten hebben die zeggen: “Ja, dat kan je bij mij testen”. Op deze manier heeft het bedrijf een nieuwe toepassing bedacht voor een multinational waarvan ze niet hard konden maken of het wel werkte, maar die in potentie veel kon bieden. De fabriek nam het risico en ging er in mee.

Deze maatwerk producten worden vervolgens verwerkt in nieuwe gestandaardiseerde producten die de TBK Group met één van haar bedrijven aanbiedt. Zodoende blijft het product niet toepasbaar voor deze ene klant maar worden meer bedrijven geholpen. Dit vergt soms wel wat van het bedrijf en de ontwikkeltijd, omdat de investering zelf moet worden betaald. “CenTrax (Red.: Stuurrollen die scheefloop op transportbanden tegengaan) is zo’n systeem. Dat is helemaal een eigen product van ons. Daar zijn we wel een jaar of dertien geleden mee begonnen, om de eerste in te zetten als trial bij een staalfabrikant. De ontwikkeling heeft een beetje gekwakkeld door kinderziektes maar met wat trial and error kwamen we tot een design waarvan we zeiden: “Nou, dat is ‘em”. Omdat we veel dingen met eigen middelen wilden doen, konden we met dit product niet in één keer exponentieel groeien.”


Innovatie met de klant

Bij de producten die TBK Group levert, kan je denken aan filters, draagsystemen, impactsystemen, transportbandrollen, ontstoffingsinstallaties en recyclingtechnieken. De MKB-er uit Renswoude verdeeld deze producten over vier verschillende bedrijven. “Het is heel erg breed. En dat maakt het ook ontzettend boeiend, om met al die markten bezig te zijn.” En vanuit deze breedte is het dan ook lastig om elk bedrijf een gestandaardiseerd product te bieden. Vanuit het brede productenpalet dat de holding biedt, vormen telkens combinaties van producten weer oplossingen voor klanten. “Verschillende van die producten zijn onze eigen ontwerpen. Die hebben we zelf vanaf de bodem bedacht en ingezet.”

Wanneer het probleem niet met bestaande producten kan worden opgelost, dan gaat de TBK Group innoveren. Het probleem wordt verder geanalyseerd waarna TBK Group naar de tekentafel gaat. Door herhaaldelijk te brainstormen, dingen uit te tekenen en het project soms even in de kast te leggen, komt TBK aan theoretische oplossingen. “Totdat je genoeg bagage hebt om wat onderdelen te bestellen voor een prototype. Deze testen we dan bij de klant en vervolgens gaan we weer terug naar de tekentafel. Het is een proces van trial en error, op zoek naar verbeteringen totdat je een volwaardig product hebt.”


Ons ecosysteem is wereldwijd

“Wat ik hier in de regio wel heel graag zou willen is veel meer betrokkenheid bij de Hogescholen. Ik vind dat studenten nog weinig begrijpen van wat er nou echt gebeurt in een bedrijf. Dat pakken ze wel heel snel op, maar op het moment dat ze bij ons binnenkomen moeten ze eerst nog een soort reset door. Ik durf te zeggen dat zeker 90 procent van de mensen die nu bedrijfskunde doen, binnen een week in hun eerste baan in aanraking komt met IT. Het zou heel goed zijn als dat veel meer in de onderwijsprogramma’s zit. Dat vraagt van ons dat wij meer betrokken zijn bij de onderwijsprogramma’s. En dat willen we ook. We hebben immers een prachtig vak.”


Is de regio hier een bottle neck als je groot wil ondernemen? “Ons ecosysteem is technologisch bepaald, en niet regionaal. Het is wereldwijd. Het maakt mij zelf niet zo veel uit, maar de juiste locatie kan handig zijn voor collega’s. Zou ik met mijn bedrijven beter in randstad kunnen zitten dan hier? Ik vraag het me af. We zijn net van Barneveld verhuisd naar Veenendaal. Hier zitten we twintig minuten met de trein van Utrecht en er zit een hotel in de buurt. Voor klanten en collega’s is dat wel prettig.”


Tegelijkertijd houdt dit ook de groei van TBK en haar innovaties tegen. Het bedrijf heeft al lang vacatures openstaan voor monteurs, engineers en tekenaars, maar krijgt deze niet vervult. Wijnand stipt dan ook aan dat Regio Foodvalley meer mag inzetten op technisch geschoolde mensen: ”Stimuleer opleidingen waarbij je praktische vaardigheden leert. We hebben mensen nodig die weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat. En, zet ook deze mensen in het daglicht! Promoot het praktisch bezig zijn bij jonge mensen.” Op die manier kan je volgens de directeur van TBK Group hands-on innovatie stimuleren.

Technische kennis

Innovatie begint bij TBK Group in het meedenken met de klant. Accountmanagers zien de marktontwikkelingen en behoeften, en denken na over hoe het productieproces van de klant kan worden verbeterd. Hiervoor is wel de juiste kennis nodig. “Iedereen binnen ons bedrijf heeft technische kennis. Een vertegenwoordiger is bijvoorbeeld eerst een half jaar met monteurs mee geweest. Je moet weten wat je gaat verkopen, hoe het in de praktijk wordt toegepast en hoe je het moet onderhouden. Dan pas kun je je kennis en je vertrouwen overbrengen naar de klanten.” Dit kenmerkt zich zelfs tot in de kofferbak: “Heel veel van ons hebben gereedschap in de auto liggen, en laarzen en een helm. Als we bij een klant zijn, en er is een kleinigheidje, dan gaat daar geen monteur heen en los je het zelf even op.”

TBK Group biedt met haar technieken een totaaloplossing voor de verbetering van transportbanden om vervuiling, verspilling, slijtage
en stilstanden te voorkomen, en schone grondstoffen en veiligheid te garanderen. “Het liefst zeggen we:
fit and forget – je moet er eigenlijk geen zorgen
om hebben. Als je toch onderhoud moet doen
dan moet het snel en eenvoudig gaan. Want snel
en eenvoudig is minder stilstandstijd voor de klant, een besparing dus.”


Met veel nuchterheid vertelt Wijnand van de Vendel, mede-eigenaar van de TBK Group samen met Bart Kelderman, over hun bedrijf: “Met de stoffilters zitten we bij multinationals in de voedingsindustrie, maar ook bij de grootste koffiebranderij in Nederland. Maar diezelfde filters staan ook bij de fabrieken van een grote staalproducent. De zeefmachines en de recyclingtechniek leveren we dan weer aan grote afvalverwerkers.” Het bedrijf is in de jaren ’50 begonnen met het inkopen en verkopen van technische producten voor staalfabrieken en gieterijen. De oprichter, Roelof Knol, bood met deze producten oplossingen voor productieverlies, productiestilstanden en slijtage van transportbanden. Het optimaliseren van transport in fabrieken zit vandaag de dag nog steeds in het bloed van het bedrijf. 


“TBK is een bedrijf wat heel langzaam, met vallen en opstaan, is gegroeid tot wat het nu is: een speler die grote klanten heeft binnen Nederland, en producten exporteert over de hele wereld.” Op diezelfde manier, met “trial and error”, werkt TBK group aan haar innovaties die de transportbanden van toonaangevende bedrijven draaiende houden.

Wijnand van de Vendel 
TBK Group

Innoveren met
je klant door
vakkundig technisch personeel
10

Van maatwerk naar
nieuwe producten

Hiermee innoveert het bedrijf niet alleen via een heel praktisch proces, maar ontwikkelt men een maatwerk product dat werkt. Dat zorgt voor een goede vertrouwensband met de klant: “Als we iets in de markt hebben gezien waarvan we zeggen ‘hé, dat past bij die klant’, dan weet ik zeker dat we een legio klanten hebben die zeggen: “Ja, dat kan je bij mij testen”. Op deze manier heeft het bedrijf een nieuwe toepassing bedacht voor een multinational waarvan ze niet hard konden maken of het wel werkte, maar die in potentie veel kon bieden. De fabriek nam het risico en ging er in mee.

Deze maatwerk producten worden vervolgens verwerkt in nieuwe gestandaardiseerde producten die de TBK Group met één van haar bedrijven aanbiedt. Zodoende blijft het product niet toepasbaar voor deze ene klant maar worden meer bedrijven geholpen. Dit vergt soms wel wat van het bedrijf en de ontwikkeltijd, omdat de investering zelf moet worden betaald. “CenTrax (Red.: Stuurrollen die scheefloop op transportbanden tegengaan) is zo’n systeem. Dat is helemaal een eigen product van ons. Daar zijn we wel een jaar of dertien geleden mee begonnen, om de eerste in te zetten als trial bij een staalfabrikant. De ontwikkeling heeft een beetje gekwakkeld door kinderziektes maar met wat trial and error kwamen we tot een design waarvan we zeiden: “Nou, dat is ‘em”. Omdat we veel dingen met eigen middelen wilden doen, konden we met dit product niet in één keer exponentieel groeien.”


Wijnand van de Vendel voor
het gebouw van TBK Group.

Technische kennis

Innovatie begint bij TBK Group in het meedenken met de klant. Accountmanagers zien de marktontwikkelingen en behoeften, en denken na over hoe het productieproces van de klant kan worden verbeterd. Hiervoor is wel de juiste kennis nodig. “Iedereen binnen ons bedrijf heeft technische kennis. Een vertegenwoordiger is bijvoorbeeld eerst een half jaar met monteurs mee geweest. Je moet weten wat je gaat verkopen, hoe het in de praktijk wordt toegepast en hoe je het moet onderhouden. Dan pas kun je je kennis en je vertrouwen overbrengen naar de klanten.” Dit kenmerkt zich zelfs tot in de kofferbak: “Heel veel van ons hebben gereedschap in de auto liggen, en laarzen en een helm. Als we bij een klant zijn, en er is een kleinigheidje, dan gaat daar geen monteur heen en los je het zelf even op.”

Innovatie met de klant

Bij de producten die TBK Group levert, kan je denken aan filters, draagsystemen, impactsystemen, transportbandrollen, ontstoffingsinstallaties en recyclingtechnieken. De MKB-er uit Renswoude verdeeld deze producten over vier verschillende bedrijven. “Het is heel erg breed. En dat maakt het ook ontzettend boeiend, om met al die markten bezig te zijn.” En vanuit deze breedte is het dan ook lastig om elk bedrijf een gestandaardiseerd product te bieden. Vanuit het brede productenpalet dat de holding biedt, vormen telkens combinaties van producten weer oplossingen voor klanten. “Verschillende van die producten zijn onze eigen ontwerpen. Die hebben we zelf vanaf de bodem bedacht en ingezet.”

Wanneer het probleem niet met bestaande producten kan worden opgelost, dan gaat de TBK Group innoveren. Het probleem wordt verder geanalyseerd waarna TBK Group naar de tekentafel gaat. Door herhaaldelijk te brainstormen, dingen uit te tekenen en het project soms even in de kast te leggen, komt TBK aan theoretische oplossingen. “Totdat je genoeg bagage hebt om wat onderdelen te bestellen voor een prototype. Deze testen we dan bij de klant en vervolgens gaan we weer terug naar de tekentafel. Het is een proces van trial en error, op zoek naar verbeteringen totdat je een volwaardig product hebt.”


Met veel nuchterheid vertelt Wijnand van de Vendel, mede-eigenaar van de TBK Group samen met Bart Kelderman, over hun bedrijf: “Met de stoffilters zitten we bij multinationals in de voedingsindustrie, maar ook bij de grootste koffiebranderij in Nederland. Maar diezelfde filters staan ook bij de fabrieken van een grote staalproducent. De zeefmachines en de recyclingtechniek leveren we dan weer aan grote afvalverwerkers.” Het bedrijf is in de jaren ’50 begonnen met het inkopen en verkopen van technische producten voor staalfabrieken en gieterijen. De oprichter, Roelof Knol, bood met deze producten oplossingen voor productieverlies, productiestilstanden en slijtage van transportbanden. Het optimaliseren van transport in fabrieken zit vandaag de dag nog steeds in het bloed van het bedrijf. 

TBK Group biedt met haar technieken een totaaloplossing voor de verbetering van transportbanden om vervuiling, verspilling, slijtage en stilstanden te voorkomen, en schone grondstoffen en veiligheid te garanderen. “Het liefst zeggen we:
fit and forget – je moet er eigenlijk geen zorgen om hebben. Als je toch onderhoud moet doen dan moet het snel en eenvoudig gaan. Want snel en eenvoudig is minder stilstandstijd voor de klant, een besparing dus.”

“TBK is een bedrijf wat heel langzaam, met vallen en opstaan, is gegroeid tot wat het nu is: een speler die grote klanten heeft binnen Nederland, en producten exporteert over de hele wereld.” Op diezelfde manier, met “trial and error”, werkt TBK group aan haar innovaties die de transportbanden van toonaangevende bedrijven draaiende houden.

Online magazines Regio Foodvalley

Op deze pagina vindt u online magazines van Regio Foodvalley. In deze magazines worden projecten en initiatieven van Regio Foodvalley uitgelicht.
Volledig scherm