Jurgen van Krevel
Bieze Food Group

de transitie van een foodbedrijf naar een servicebedrijf
11

Lees verder onder de foto.

Ideeënfabriek

De aangesloten bedrijven binnen Bieze Food Group zijn verdeeld over vier afdelingen, ook wel divisies genoemd. De eerste divisie is Epos Food Family: leverancier en producent van kruiden, specerijen, marinades, sauzen en andere smaakmakers. “Hierin zijn wij vooral een ideeënfabriek op het gebied van smaakbeleving,” legt Van Krevel uit. De tweede divisie - de Food Group België - richt zich met name op de productie en verkoop van salades en hummus in België, Frankrijk en Spanje. De derde divisie is Bieze Food Solutions: de handelsbusiness in de zuiveltak. “Maar als handelaar moet je ook steeds meer dienstverlener worden,” legt Van Krevel uit. “Je kunt niet alleen maar zeggen: wij kopen het in en we verkopen het door. Een volle truck kan rechtstreeks naar Albert Heijn rijden, zonder bij ons Nijkerk te stoppen. Toch doen ze het.”

Vanuit Nijkerk

Bieze Food Group is een groep bedrijven die samenwerken binnen de foodbranche. Het doel van deze samenwerking is om tegen een concurrerende prijs-kwaliteitsverhouding een betrokken handelspartner in de keten en werkgever te zijn. De Bieze Food Group bestaat uit 25 bedrijven die vanuit de Benelux, Spanje en Frankrijk opereren. “Wij zitten vooral in koelvers, ultravers en vriesvers,” maakt Van Krevel duidelijk. “Wij hebben een sterke positie in de zuivel, toetjes en desserts.” Bieze Food Group wordt vanuit Nijkerk - in het hart van de Regio Foodvalley - ondersteunt door verschillende diensten, zoals HRM, Facilitaire Zaken, IT, Distributie en E-commerce.

Bieze Food Group is specialist in het bedenken, ontwikkelen, verpakken en leveren van verse foodconcepten voor de retail.

 Binnen de Bieze Food Group wordt volop geëxperimenteerd met
nieuwe productinnovaties.

“Dit werkt dusdanig goed dat we het koelverse zuivelschap en daarmee ook het potentiële bederf van verschillende gerenommeerde retailers managen. Op die manier voegen we service aan onze foodleveranties toe, waardoor we langzamerhand van een foodbedrijf naar een servicebedrijf veranderen,” legt Van Krevel uit.

Regio als regisseur

“We zitten met ons kantoor in Nijkerk middenin een proactieve en vernieuwende regio,” vertelt Van Krevel. “Als we echter nog meer tempo willen maken met vernieuwingen, moeten we meer samen, vanuit ketenregie aan het werk.” Tussen de boer en de retailer zitten veel schakels die met elkaar een keten vormen. “In Regio Foodvalley hebben we die ketenpartijen dicht bij elkaar zitten: van boeren tot kennisinstellingen, en van verpakkende foodproducenten tot groothandelaren en retailers.

Wanneer je met elkaar in gesprek gaat, kun je vanuit verschillende invalshoeken prachtige nieuwe oplossingsrichtingen bedenken. Het kan ook leiden tot nieuwe kennis, kunde of samenwerkings-verbanden. Regio Foodvalley zou de regisseur moeten zijn om partijen uit de keten samen te brengen. Dan ontstaat er voor mij een sterke Regio Foodvalley.”


Human Capital

Voor de uitvoering van de innovatiekalender van Bieze Food Group speelt Human Capital een belangrijke rol. Human Capital kun je zien als het geheel aan kennis en vaardigheden van de medewerkers van – in dit geval – Bieze Food Group. “We hebben eigen chef-koks in dienst, die zich bezighouden met de vernieuwing van recepten. Onze slagers adviseren slagerijen over de mogelijkheden van een specifiek stukje vlees. Techneuten onderzoeken de instelling van machines, zodat er minder gepasteuriseerd hoeft te worden,” somt Van Krevel op. Doordat Bieze Food Group nauw samenwerkt met de Food Academy Nijkerk, gaan veel afgestudeerden van de FAN aan de slag als foodoperator bij Bieze Food Group. Daarnaast organiseert Bieze Food Group studiereizen voor haar medewerkers om nieuwe foodconcepten te bekijken, met als doel: nieuwe inspiratie en kennis op doen.


Keuzes maken

“Innoveren is inherent aan keuzes maken,” vertelt Van Krevel. Binnen Bieze Food Group wordt gewerkt met een innovatiekalender, waar jaarlijks 25 projecten op worden gezet. Eens per kwartaal voert het topmanagement van Europa een innovatieoverleg, waar de projecten voor de innovatiekalender worden geselecteerd. Op één dag worden 200 nieuwe productinnovaties geproefd, waarbij de uitvinders hun innovatie pitchen. Per jaar keert Bieze een leuk bedrag per land uit aan degene met het beste idee. Op die manier jaagt Bieze Food Group nieuwe ontwikkelingen aan en is het bedrijf in staat om de juiste, op dat moment passende keuzes te maken in allerlei mogelijke innovatieprojecten. “Het is belangrijk dat mensen de ruimte voelen om met ideeën te komen,” weet Van Krevel. “We hebben daarom een klimaat gecreëerd waarin mensen weten: heb ik een innovatief idee? Dan word ik serieus genomen en is de Bieze Food Group in staat om dit idee eventueel te ondersteunen.”


Verse Bol.com

De foodsector staat voor grote uitdagingen. Een groot knelpunt in de supplychain van de foodsector is het bederf van producten. Bederfelijkheid vraagt een andere omgang met de bestaande systemen. Voor de Bieze Food Group was dit aanleiding om versneld te digitaliseren. Zo heeft Bieze een digitaal versplatform ontwikkeld, waarop alle data van de aangesloten bedrijven zichtbaar zijn. Middels het platform worden producten vanuit de fabrieken direct aan foodprofessionals geleverd – ook wel ‘fijnmazige distributie’ genoemd. “Het is eigenlijk een soort Bol.com, alleen dan voor koelverse, vriesverse en ultraverse producten”, vertelt Van Krevel enthousiast. Met deze procesinnovatie onderscheidt Bieze Food Group zich van de traditionele groothandel.

In samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam werkt Bieze aan een artificial intelligence (AI) programma. Twintig studenten hebben een algoritme ontwikkeld, waarmee de planning van Bieze Food Group wordt geregeld.


De groene Mac

Foodmaker is de vierde divisie van Bieze Food Group. Hierbij worden nieuwe gerechten gebaseerd op groente via eigen restaurants en cateraars verkocht. “Dat doen we in samenwerking met de grootste Europese centrale keuken die in het Belgische Westerlo staat.” Duizenden maaltijden en salades worden daar ’s ochtends bereid en ’s middags verkocht. Van Krevel: “We willen de groene McDonalds van Europa worden.” Binnen Bieze Food Group worden machines aangeschaft die alleen groenten verwerken. “Kip, vlees en vis kopen we als losse bestanddelen in, waardoor we gemakkelijk kunnen omschakelen naar plantbased als daar behoefte aan is.”

Jurgen van Krevel komt dagelijks in aanraking met innovaties in de foodsector.

Na dertig glorieuze jaren besloot Bieze in 1986 zijn bedrijf te verkopen aan de Wernsing Food Family: een Duits familiebedrijf. Zoon Frank Bieze junior trad in de voetsporen van zijn vader en volgde hem op als directeur. Toen Bieze junior de food-masterstudie aan de Rijksuniversiteit Groningen volgde, leerde hij Van Krevel kennen. “We waren complete tegenpolen”, vertelt Van Krevel. Van Krevel heeft in zijn loopbaan veel managementervaring opgedaan bij verschillende bedrijven in de foodsector, Europese retail en familiebedrijven. “Maar uiteindelijk zei Frank: ik wil je eens voorstellen aan de familie Wernsing.” Dat heeft ertoe geleid dat Bieze junior in 2019 - na 42 jaar - het stokje overgaf aan de huidige CEO Jurgen van Krevel.


Innovatie zit diep verweven in het DNA van familiebedrijf Bieze Food Group. Al in de jaren ’50 had oprichter Frank Eduard Bieze een neus voor kansen in de markt. Hij kende de behoeften van zijn klanten als geen ander. Met zijn enthousiasme en innovatieve strategieën legde Frank het fundament van het toonaangevende bedrijf dat Bieze Food Group vandaag de dag is.

Jurgen van Krevel
Bieze Food Group

de transitie van een foodbedrijf naar een servicebedrijf
11

Regio als regisseur

“We zitten met ons kantoor in Nijkerk middenin een proactieve en vernieuwende regio,” vertelt Van Krevel. “Als we echter nog meer tempo willen maken met vernieuwingen, moeten we meer samen, vanuit ketenregie aan het werk.” Tussen de boer en de retailer zitten veel schakels die met elkaar een keten vormen. “In Regio Foodvalley hebben we die ketenpartijen dicht bij elkaar zitten: van boeren tot kennisinstellingen, en van verpakkende foodproducenten tot groothandelaren en retailers.

Wanneer je met elkaar in gesprek gaat, kun je vanuit verschillende invalshoeken prachtige nieuwe oplossingsrichtingen bedenken. Het kan ook leiden tot nieuwe kennis, kunde of samenwerkings-verbanden. Regio Foodvalley zou de regisseur moeten zijn om partijen uit de keten samen te brengen. Dan ontstaat er voor mij een sterke Regio Foodvalley.”


Ideeënfabriek

De aangesloten bedrijven binnen Bieze Food Group zijn verdeeld over vier afdelingen, ook wel divisies genoemd. De eerste divisie is Epos Food Family: leverancier en producent van kruiden, specerijen, marinades, sauzen en andere smaakmakers. “Hierin zijn wij vooral een ideeënfabriek op het gebied van smaakbeleving,” legt Van Krevel uit. De tweede divisie - de Food Group België - richt zich met name op de productie en verkoop van salades en hummus in België, Frankrijk en Spanje. De derde divisie is Bieze Food Solutions: de handelsbusiness in de zuiveltak. “Maar als handelaar moet je ook steeds meer dienstverlener worden,” legt Van Krevel uit. “Je kunt niet alleen maar zeggen: wij kopen het in en we verkopen het door. Een volle truck kan rechtstreeks naar Albert Heijn rijden, zonder bij ons Nijkerk te stoppen. Toch doen ze het.”

Vanuit Nijkerk

Bieze Food Group is een groep bedrijven die samenwerken binnen de foodbranche. Het doel van deze samenwerking is om tegen een concurrerende prijs-kwaliteitsverhouding een betrokken handelspartner in de keten en werkgever te zijn. De Bieze Food Group bestaat uit 25 bedrijven die vanuit de Benelux, Spanje en Frankrijk opereren. “Wij zitten vooral in koelvers, ultravers en vriesvers,” maakt Van Krevel duidelijk. “Wij hebben een sterke positie in de zuivel, toetjes en desserts.” Bieze Food Group wordt vanuit Nijkerk - in het hart van de Regio Foodvalley - ondersteunt door verschillende diensten, zoals HRM, Facilitaire Zaken, IT, Distributie en E-commerce.

Bieze Food Group is specialist in het bedenken, ontwikkelen, verpakken en leveren van verse foodconcepten voor de retail.

Keuzes maken

“Innoveren is inherent aan keuzes maken,” vertelt Van Krevel. Binnen Bieze Food Group wordt gewerkt met een innovatiekalender, waar jaarlijks 25 projecten op worden gezet. Eens per kwartaal voert het topmanagement van Europa een innovatieoverleg, waar de projecten voor de innovatiekalender worden geselecteerd. Op één dag worden 200 nieuwe productinnovaties geproefd, waarbij de uitvinders hun innovatie pitchen. Per jaar keert Bieze een leuk bedrag per land uit aan degene met het beste idee. Op die manier jaagt Bieze Food Group nieuwe ontwikkelingen aan en is het bedrijf in staat om de juiste, op dat moment passende keuzes te maken in allerlei mogelijke innovatieprojecten. “Het is belangrijk dat mensen de ruimte voelen om met ideeën te komen,” weet Van Krevel. “We hebben daarom een klimaat gecreëerd waarin mensen weten: heb ik een innovatief idee? Dan word ik serieus genomen en is de Bieze Food Group in staat om dit idee eventueel te ondersteunen.”


Human Capital

Voor de uitvoering van de innovatiekalender van Bieze Food Group speelt Human Capital een belangrijke rol. Human Capital kun je zien als het geheel aan kennis en vaardigheden van de medewerkers van – in dit geval – Bieze Food Group. “We hebben eigen chef-koks in dienst, die zich bezighouden met de vernieuwing van recepten. Onze slagers adviseren slagerijen over de mogelijkheden van een specifiek stukje vlees. Techneuten onderzoeken de instelling van machines, zodat er minder gepasteuriseerd hoeft te worden,” somt Van Krevel op. Doordat Bieze Food Group nauw samenwerkt met de Food Academy Nijkerk, gaan veel afgestudeerden van de FAN aan de slag als foodoperator bij Bieze Food Group. Daarnaast organiseert Bieze Food Group studiereizen voor haar medewerkers om nieuwe foodconcepten te bekijken, met als doel: nieuwe inspiratie en kennis op doen.


 Binnen de Bieze Food Group wordt volop geëxperimenteerd met
nieuwe productinnovaties.

Verse Bol.com

De foodsector staat voor grote uitdagingen. Een groot knelpunt in de supplychain van de foodsector is het bederf van producten. Bederfelijkheid vraagt een andere omgang met de bestaande systemen. Voor de Bieze Food Group was dit aanleiding om versneld te digitaliseren. Zo heeft Bieze een digitaal versplatform ontwikkeld, waarop alle data van de aangesloten bedrijven zichtbaar zijn. Middels het platform worden producten vanuit de fabrieken direct aan foodprofessionals geleverd – ook wel ‘fijnmazige distributie’ genoemd. “Het is eigenlijk een soort Bol.com, alleen dan voor koelverse, vriesverse en ultraverse producten”, vertelt Van Krevel enthousiast. Met deze procesinnovatie onderscheidt Bieze Food Group zich van de traditionele groothandel.

In samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam werkt Bieze aan een artificial intelligence (AI) programma. Twintig studenten hebben een algoritme ontwikkeld, waarmee de planning van Bieze Food Group wordt geregeld. “Dit werkt dusdanig goed dat we het koelverse zuivelschap en daarmee ook het potentiële bederf van verschillende gerenommeerde retailers managen. Op die manier voegen we service aan onze foodleveranties toe, waardoor we langzamerhand van een foodbedrijf naar een servicebedrijf veranderen,” legt Van Krevel uit.


De groene Mac

Foodmaker is de vierde divisie van Bieze Food Group. Hierbij worden nieuwe gerechten gebaseerd op groente via eigen restaurants en cateraars verkocht. “Dat doen we in samenwerking met de grootste Europese centrale keuken die in het Belgische Westerlo staat.” Duizenden maaltijden en salades worden daar ’s ochtends bereid en ’s middags verkocht. Van Krevel: “We willen de groene McDonalds van Europa worden.” Binnen Bieze Food Group worden machines aangeschaft die alleen groenten verwerken. “Kip, vlees en vis kopen we als losse bestanddelen in, waardoor we gemakkelijk kunnen omschakelen naar plantbased als daar behoefte aan is.”

Jurgen van Krevel komt dagelijks in aanraking met innovaties in de foodsector.

Na dertig glorieuze jaren besloot Bieze in 1986 zijn bedrijf te verkopen aan de Wernsing Food Family: een Duits familiebedrijf. Zoon Frank Bieze junior trad in de voetsporen van zijn vader en volgde hem op als directeur. Toen Bieze junior de food-masterstudie aan de Rijksuniversiteit Groningen volgde, leerde hij Van Krevel kennen. “We waren complete tegenpolen”, vertelt Van Krevel. Van Krevel heeft in zijn loopbaan veel managementervaring opgedaan bij verschillende bedrijven in de foodsector, Europese retail en familiebedrijven. “Maar uiteindelijk zei Frank: ik wil je eens voorstellen aan de familie Wernsing.” Dat heeft ertoe geleid dat Bieze junior in 2019 - na 42 jaar - het stokje overgaf aan de huidige CEO Jurgen van Krevel.


Innovatie zit diep verweven in het DNA van familiebedrijf Bieze Food Group. Al in de jaren ’50 had oprichter Frank Eduard Bieze een neus voor kansen in de markt. Hij kende de behoeften van zijn klanten als geen ander. Met zijn enthousiasme en innovatieve strategieën legde Frank het fundament van het toonaangevende bedrijf dat Bieze Food Group vandaag de dag is.

Online magazines Regio Foodvalley

Op deze pagina vindt u online magazines van Regio Foodvalley. In deze magazines worden projecten en initiatieven van Regio Foodvalley uitgelicht.
Volledig scherm