René en Mark de Beer
De Beer Group

‘Innoveren door bestaande technieken te combineren’

08

Directeuren Mark en René de Beer

Lees verder onder de foto.

State-of-the-art materiaal verzorgingssysteem dat de grondstoffen naar de machines verplaatst.

Lokaal

Mark vervolgt: “We hebben veel handwerk te doen. Dat kun je eigenlijk maar op twee manieren aanpakken, wil het betaalbaar blijven: samenwerken met sociale werkplaatsen of het werk naar lagelonenlanden brengen. Lokaal heeft onze voorkeur omdat we dat goed vinden voor onze lokale economie en zo iets terug doen voor de maatschappij. We werken ook met statushouders uit landen zoals Syrië en Oekraïne. Omdat De Beer Group kansen biedt aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kregen we vorig jaar een mooie prijs toegekend voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op het Business Event Veenendaal.”

Emissievrij en CO2-neutraal

De Duitse dochteronderneming De Beer Beoplast is één van de eerste emissievrije en CO2-neutrale kunststoffabrieken van Europa. In deze fabriek leggen de medewerkers zich toe op de duurzame productie van kunststofproducten. “Dat is toch wel bijzonder en een baanbrekende innovatie in de kunststofspuitgieterij,” stelt René. “We namen dit bestaande bedrijf in 2020 over. De vorige eigenaar was al heel actief op het gebied van duurzaamheid. Hij heeft erg zijn best gedaan om alles wat emissie had en alles wat fossiel nodig had, eruit te doen. Uiteindelijk was er alleen nog een grasmaaier die op benzine liep. Die grasmaaier hebben we toen vervangen door twee schapen, om het buitenterrein bij te houden. Dus ja, zóver gaan we!”

Energie

De Beer Group verhuisde in 2021 van Barneveld naar Veenendaal. “Ons pand in Barneveld werd te klein, we waren eruit gegroeid,” vertelt Mark. In de afgelopen vijftien jaar groeide het bedrijf van 12 naar 250 medewerkers en van één naar vijf locaties in binnen- en buitenland. René: “We wilden geen nieuwbouw, omdat we daar in Duitsland al mee bezig waren, en hebben gekeken naar bestaande panden. Zo kwamen we in Veenendaal terecht.” Het pand is flink verbouwd en verduurzaamd. Volgens de gebroeders de Beer herken je het niet meer terug. “Het kantoor is van energielabel F naar A+++++ gegaan,” vertelt René. Daarnaast wordt er met maar liefst 3.280 zonnepanelen op daken van de fabrieken van De Beer voor 1.100 MWh aan eigen stroom opgewekt. Hierdoor is het bedrijf deels zelfvoorzienend in de energiebehoefte.

Combineren

De Beer Group kan op maat gesneden oplossingen bieden voor haar klanten. “Het zijn vaak bestaande technieken die je combineert voor een bepaalde toepassing,” legt René uit. “Deze vorm van innovatie passen wij graag en regelmatig toe. We halen op verschillende plekken binnen en buiten ons bedrijf kennis op en combineren dat. Wij weten waar we moeten zijn en hebben een netwerk van slimme engineers met veel ervaring om ons heen, bijvoorbeeld vanuit materiaal leveranciers.”

Langetermijninvesteringen

De Beer Group denkt en werkt op de lange termijn en investeert in duurzaamheid vanuit idealisme, maar ook vanuit business perspectief. “Gewoon omdat het goed is en omdat je ziet dat de vraag naar duurzame producten toeneemt. Leveranciers en klanten verlangen dat je CO2-neutraal produceert. De producten die we maken, zijn voor duurzame toepassingen, zoals lenzen voor LED-verlichting of bevestigingssystemen voor zonnepanelen. Daarmee faciliteren we de energietransitie,” aldus Mark. De broers de Beer concluderen afsluitend: “We zijn geen beursgenoteerd bedrijf, waardoor we genoodzaakt zouden zijn per kwartaal financiële afwegingen te maken. Onze investeringen in duurzaamheid verdien je niet in een kwartaal terug. Maar we investeren onze tijd en geld in duurzaamheid om juist op de lange termijn ons bedrijf te blijven verbeteren.”

Voor haar inzet op duurzaamheid kreeg De Beer Group erkenning in Duitsland door het winnen van de Deutsche Nachhaltigkeitspreis 2024. “Momenteel zijn twee van onze drie spuitgietfabrieken volledig CO2-neutraal en emissievrij. We werken er hard aan om ook de derde zover te krijgen.” De geproduceerde kunststoffen zijn echter op olie gebaseerde producten en daarmee nog steeds fossiel, erkent René. “Dat hebben we nog wel, maar een CO2-neutraal productieproces is vast een flinke stap in de goede richting.”

Spuitgietfabriek

Parallel aan de verhuizing naar Veenendaal werkte De Beer Group aan het bouwen van een nieuwe spuitgietfabriek in Duitsland. “We hebben daar eind 2020 grond gekocht en in 2021 zijn we gaan bouwen. De fabriek is in 2022 in gebruik genomen,” zegt René. De Beer Group heeft duurzaamheid hoog in het vaandel van haar bedrijfsvoering. Bij de bouw van de fabriek kon het bedrijf gebruik maken van een aantal subsidies, waaruit ongeveer een kwart van de bouwkosten betaald konden worden. Mark: “We konden de fabriek nieuw bouwen en daardoor helemaal op duurzaamheid insteken. Wij zijn sterk gaan letten op de terugwinning van warmte. In ons proces smelten we kunststof, daar komt heel veel warmte bij vrij waarmee we nu onze kantoren verwarmen. Bovendien hebben we breder gekeken, bijvoorbeeld naar verkeersbewegingen van medewerkers, en ons hele wagenpark elektrisch gemaakt.”

Sociaal

De Beer Group werkt samen met verschillende sociale werkplaatsen en dagbestedingen in Regio Foodvalley, zoals RuiterWerkt uit Barneveld, het Edese Werkkracht en CMW in Wageningen. René vertelt: “Dagelijks bieden we werk aan honderden mensen. Op de locatie in Veenendaal hebben we een ‘eigen’ werkplaats. Vandaaruit kunnen werknemers doorgroeien naar regulier werk. In Veenendaal wordt vooral verpakt: de producten komen vaak in bulk binnen uit onze andere fabrieken en worden verpakt in kleinere eenheden voor groothandel of bouwmarkt.” Ook worden producten onder private label op de markt gebracht. Daarnaast zijn er mensen aan het werk in de assemblage: zij assembleren wasmachineslangen of stellen onderdelensets samen.

“Destijds, in de jaren vijftig, werd er nog veel lood gebruikt,” vertelt Mark, “maar toen dat minder werd, is onze grootvader breder gaan kijken en ook afdichtingsringetjes voor sanitair gaan aanbieden. Zijn klanten – groothandelaren in sanitair – kregen in toenemende mate behoefte aan een breed pakket aan technische sanitaironderdelen. Zo legde hij het fundament voor de huidige onderneming.” De Beer Group maakt hoogwaardige kunststofoplossingen en nog steeds is de sanitairindustrie de grootste branche. Het gaat dan om ringetjes, bevestigingsmateriaal en aanverwante producten, zoals kleefhaken, die aan groothandel en bouwmarken worden geleverd. René de Beer: “Eén van onze specialismen is het verwerken van zachte kunststoffen, waarmee we rubber en silicone vervangen in veel afdichtingstoepassingen.” Andere sectoren waarop De Beer Group zich richt, zijn de automotive industrie, dichtingstechniek, verlichtingsindustrie en consumentenproducten.

In 1953 begon de opa van René en Mark de Beer als handelsagent in loden sifons en afvoerputten. Inmiddels zijn we zeventig jaar en twee generaties verder en is De Beer Group een internationaal opererende holding met sanitair- en kunststoffabrieken in Nederland en Duitsland. Het bedrijf is gespecialiseerd in het spuitgieten van onderdelen voor de sanitair-, verlichtings- en automotive industrie. De broers René en Mark de Beer staan nu aan het roer van dit innovatieve familiebedrijf en nemen ons mee in hun visie op duurzaam ondernemen.

René en Mark de Beer
De Beer Group

‘Innoveren door bestaande 
technieken te combineren’

08

Langetermijninvesteringen

De Beer Group denkt en werkt op de lange termijn en investeert in duurzaamheid vanuit idealisme, maar ook vanuit business perspectief. “Gewoon omdat het goed is en omdat je ziet dat de vraag naar duurzame producten toeneemt. Leveranciers en klanten verlangen dat je CO2-neutraal produceert. De producten die we maken, zijn voor duurzame toepassingen, zoals lenzen voor LED-verlichting of bevestigingssystemen voor zonnepanelen. Daarmee faciliteren we de energietransitie,” aldus Mark. De broers de Beer concluderen afsluitend: “We zijn geen beursgenoteerd bedrijf, waardoor we genoodzaakt zouden zijn per kwartaal financiële afwegingen te maken. Onze investeringen in duurzaamheid verdien je niet in een kwartaal terug. Maar we investeren onze tijd en geld in duurzaamheid om juist op de lange termijn ons bedrijf te blijven verbeteren.”

Directeuren Mark en René de Beer

State-of-the-art materiaal verzorgingssysteem dat de grondstoffen naar de machines verplaatst.

Voor haar inzet op duurzaamheid kreeg De Beer Group erkenning in Duitsland door het winnen van de Deutsche Nachhaltigkeitspreis 2024. “Momenteel zijn twee van onze drie spuitgietfabrieken volledig CO2-neutraal en emissievrij. We werken er hard aan om ook de derde zover te krijgen.” De geproduceerde kunststoffen zijn echter op olie gebaseerde producten en daarmee nog steeds fossiel, erkent René. “Dat hebben we nog wel, maar een CO2-neutraal productieproces is vast een flinke stap in de goede richting.”

Combineren

De Beer Group kan op maat gesneden oplossingen bieden voor haar klanten. “Het zijn vaak bestaande technieken die je combineert voor een bepaalde toepassing,” legt René uit. “Deze vorm van innovatie passen wij graag en regelmatig toe. We halen op verschillende plekken binnen en buiten ons bedrijf kennis op en combineren dat. Wij weten waar we moeten zijn en hebben een netwerk van slimme engineers met veel ervaring om ons heen, bijvoorbeeld vanuit materiaal leveranciers.”

Emissievrij en CO2-neutraal

De Duitse dochteronderneming De Beer Beoplast is één van de eerste emissievrije en CO2-neutrale kunststoffabrieken van Europa. In deze fabriek leggen de medewerkers zich toe op de duurzame productie van kunststofproducten. “Dat is toch wel bijzonder en een baanbrekende innovatie in de kunststofspuitgieterij,” stelt René. “We namen dit bestaande bedrijf in 2020 over. De vorige eigenaar was al heel actief op het gebied van duurzaamheid. Hij heeft erg zijn best gedaan om alles wat emissie had en alles wat fossiel nodig had, eruit te doen. Uiteindelijk was er alleen nog een grasmaaier die op benzine liep. Die grasmaaier hebben we toen vervangen door twee schapen, om het buitenterrein bij te houden. Dus ja, zóver gaan we!”

Spuitgietfabriek

Parallel aan de verhuizing naar Veenendaal werkte De Beer Group aan het bouwen van een nieuwe spuitgietfabriek in Duitsland. “We hebben daar eind 2020 grond gekocht en in 2021 zijn we gaan bouwen. De fabriek is in 2022 in gebruik genomen,” zegt René. De Beer Group heeft duurzaamheid hoog in het vaandel van haar bedrijfsvoering. Bij de bouw van de fabriek kon het bedrijf gebruik maken van een aantal subsidies, waaruit ongeveer een kwart van de bouwkosten betaald konden worden. Mark: “We konden de fabriek nieuw bouwen en daardoor helemaal op duurzaamheid insteken. Wij zijn sterk gaan letten op de terugwinning van warmte. In ons proces smelten we kunststof, daar komt heel veel warmte bij vrij waarmee we nu onze kantoren verwarmen. Bovendien hebben we breder gekeken, bijvoorbeeld naar verkeersbewegingen van medewerkers, en ons hele wagenpark elektrisch gemaakt.”

Lokaal

Mark vervolgt: “We hebben veel handwerk te doen. Dat kun je eigenlijk maar op twee manieren aanpakken, wil het betaalbaar blijven: samenwerken met sociale werkplaatsen of het werk naar lagelonenlanden brengen. Lokaal heeft onze voorkeur omdat we dat goed vinden voor onze lokale economie en zo iets terug doen voor de maatschappij. We werken ook met statushouders uit landen zoals Syrië en Oekraïne. Omdat De Beer Group kansen biedt aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kregen we vorig jaar een mooie prijs toegekend voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op het Business Event Veenendaal.”

Energie

De Beer Group verhuisde in 2021 van Barneveld naar Veenendaal. “Ons pand in Barneveld werd te klein, we waren eruit gegroeid,” vertelt Mark. In de afgelopen vijftien jaar groeide het bedrijf van 12 naar 250 medewerkers en van één naar vijf locaties in binnen- en buitenland. René: “We wilden geen nieuwbouw, omdat we daar in Duitsland al mee bezig waren, en hebben gekeken naar bestaande panden. Zo kwamen we in Veenendaal terecht.” Het pand is flink verbouwd en verduurzaamd. Volgens de gebroeders de Beer herken je het niet meer terug. “Het kantoor is van energielabel F naar A+++++ gegaan,” vertelt René. Daarnaast wordt er met maar liefst 3.280 zonnepanelen op daken van de fabrieken van De Beer voor 1.100 MWh aan eigen stroom opgewekt. Hierdoor is het bedrijf deels zelfvoorzienend in de energiebehoefte.

Sociaal

De Beer Group werkt samen met verschillende sociale werkplaatsen en dagbestedingen in Regio Foodvalley, zoals RuiterWerkt uit Barneveld, het Edese Werkkracht en CMW in Wageningen. René vertelt: “Dagelijks bieden we werk aan honderden mensen. Op de locatie in Veenendaal hebben we een ‘eigen’ werkplaats. Vandaaruit kunnen werknemers doorgroeien naar regulier werk. In Veenendaal wordt vooral verpakt: de producten komen vaak in bulk binnen uit onze andere fabrieken en worden verpakt in kleinere eenheden voor groothandel of bouwmarkt.” Ook worden producten onder private label op de markt gebracht. Daarnaast zijn er mensen aan het werk in de assemblage: zij assembleren wasmachineslangen of stellen onderdelensets samen.

“Destijds, in de jaren vijftig, werd er nog veel lood gebruikt,” vertelt Mark, “maar toen dat minder werd, is onze grootvader breder gaan kijken en ook afdichtingsringetjes voor sanitair gaan aanbieden. Zijn klanten – groothandelaren in sanitair – kregen in toenemende mate behoefte aan een breed pakket aan technische sanitaironderdelen. Zo legde hij het fundament voor de huidige onderneming.” De Beer Group maakt hoogwaardige kunststofoplossingen en nog steeds is de sanitairindustrie de grootste branche. Het gaat dan om ringetjes, bevestigingsmateriaal en aanverwante producten, zoals kleefhaken, die aan groothandel en bouwmarken worden geleverd. René de Beer: “Eén van onze specialismen is het verwerken van zachte kunststoffen, waarmee we rubber en silicone vervangen in veel afdichtingstoepassingen.” Andere sectoren waarop De Beer Group zich richt, zijn de automotive industrie, dichtingstechniek, verlichtingsindustrie en consumentenproducten.

In 1953 begon de opa van René en Mark de Beer als handelsagent in loden sifons en afvoerputten. Inmiddels zijn we zeventig jaar en twee generaties verder en is De Beer Group een internationaal opererende holding met sanitair- en kunststoffabrieken in Nederland en Duitsland. Het bedrijf is gespecialiseerd in het spuitgieten van onderdelen voor de sanitair-, verlichtings- en automotive industrie. De broers René en Mark de Beer staan nu aan het roer van dit innovatieve familiebedrijf en nemen ons mee in hun visie op duurzaam ondernemen.

Online magazines Regio Foodvalley

Op deze pagina vindt u online magazines van Regio Foodvalley. In deze magazines worden projecten en initiatieven van Regio Foodvalley uitgelicht.
Volledig scherm