Henk van Middendorp 
OrderCentral

‘Als je hard wilt groeien, moet je snappen wat er op je af komt’
02

De adviseurs van Welisa helpen klanten met het strategisch inzetten van Salesforce.

Lees verder onder de foto.

Lees verder onder de foto.

Het klinkt logisch, maar de praktijk laat iets anders zien. Van Middendorp: “Ga maar eens kijken bij een gemiddeld bedrijf dat zowel een online als een offline kanaal heeft. Die zijn allemaal van elkaar gescheiden. Met OrderCentral maken wij het één kanaal.” Heel bewust bouwt hij dat alles binnen de Salesforce-omgeving, zodat er geen integraties gemaakt hoeven te worden. Als je grote ambities hebt als ondernemer, kun je volgens hem niet buiten zo’n single platform solution om. “Het is de enige manier waarop je echt kunt gaan opschalen.”

Verschillen managen

Hoe manage je twee zulke verschillende bedrijven? Henk van Middendorp: “Je moet ervoor zorgen dat het elkaar versterkt en niet afremt. In het begin hadden beide bedrijven hetzelfde commerciële team. Het gevolg was echter dat onze herkenbaarheid in de markt minder werd. Daarom hebben we dat uit elkaar gehaald.”

Nog een reden om er twee entiteiten van te maken was dat beide bedrijven een heel andere bedrijfsvoering nodig bleken te hebben. Bij Welisa draait het om dienstverlening, de tijd die hiervoor nodig is, certificeringen van de medewerkers, etc., maar bij OrderCentral gaat het om het product en de licenties. Dat leidt tot heel verschillende financiële stromen. Van Middendorp: “Bij Welisa doen we in de consultancy bijna nooit iets zonder dat we hier binnen afzienbare tijd voor betaald worden. Bij Order Central investeren we juist heel veel vooruit. Daar spelen heel andere afwegingen.”


Online en offline

De ‘echte innovatie’ introduceerde Van Middendorp echter pas drie jaar geleden met zijn tweede startup. Dat betreft de ontwikkeling van een e-commerce platform dat hij OrderCentral heeft genoemd. Van Middendorp: “Bedrijven die nu hard groeien zeggen het liefst tegen hun klanten dat ze alleen maar online kunnen bestellen. Ze gaan immers niet een paar mensen neerzetten om de telefoon op te nemen voor klanten die opbellen. Maar de praktijk is dat er  toch klanten zijn die de telefoon pakken. Wat je dan graag wilt, is dat elke order op dezelfde manier binnenkomt, of de klant nu belt of online iets invoert.”


Ons ecosysteem is wereldwijd

“Wat ik hier in de regio wel heel graag zou willen is veel meer betrokkenheid bij de Hogescholen. Ik vind dat studenten nog weinig begrijpen van wat er nou echt gebeurt in een bedrijf. Dat pakken ze wel heel snel op, maar op het moment dat ze bij ons binnenkomen moeten ze eerst nog een soort reset door. Ik durf te zeggen dat zeker 90 procent van de mensen die nu bedrijfskunde doen, binnen een week in hun eerste baan in aanraking komt met IT. Het zou heel goed zijn als dat veel meer in de onderwijsprogramma’s zit. Dat vraagt van ons dat wij meer betrokken zijn bij de onderwijsprogramma’s. En dat willen we ook. We hebben immers een prachtig vak.”


Is de regio hier een bottle neck als je groot wil ondernemen? “Ons ecosysteem is technologisch bepaald, en niet regionaal. Het is wereldwijd. Het maakt mij zelf niet zo veel uit, maar de juiste locatie kan handig zijn voor collega’s. Zou ik met mijn bedrijven beter in randstad kunnen zitten dan hier? Ik vraag het me af. We zijn net van Barneveld verhuisd naar Veenendaal. Hier zitten we twintig minuten met de trein van Utrecht en er zit een hotel in de buurt. Voor klanten en collega’s is dat wel prettig.”


Een les die Van Middendorp heeft geleerd is dat je wel snel kan groeien maar dat je geen stappen kunt overslaan als je een bedrijf opbouwt. “Ik zie ondernemers die dat wel proberen. Dan hebben ze bijvoorbeeld al een megaverkoop, maar ze hebben nog niet nagedacht over hoe ze service gaan doen.” Hoe pak je dat dan aan? Stap één is volgens hem dat je niet alleen je business op dit moment snapt, maar dat je ook begrijpt wat er op je afkomt als je hard groeit. En stap twee is dat je die toekomst concreet gaat plannen. “Je moet bepalen of jij proactief die toekomst gaat benaderen of reactief. En dan ook de consequenties accepteren. Als je proactief wil zijn, dan moet je investeringen gaan doen die zich niet gelijk terugverdienen.”


Bij OrderCentral wordt hard gewerkt aan de groei van het bedrijf.

Wakker liggen

Snel willen groeien met een innovatie vereist constant afwegingen, maakt Van Middendorp duidelijk. Op dit moment heeft hij nog geen externe financiering nodig, maar dat kan wel komen. Wat is daar het juiste moment voor? “Zo’n partij helpt je te versnellen. En dan gaat het heel hard. Daar moet je organisatie klaar voor zijn want je moet zo’n groeispurt jarenlang vol kunnen houden. Waar ik ’s avonds in bed over nadenk is ‘welke stap wanneer’. Niet te vroeg, niet te laat. De timing is echt heel erg belangrijk.”

Achteraf had hij Welisa wel wat sneller willen laten groeien, denkt hij nu. “Als ik eerder zaken had losgelaten, dan had het veel sneller kunnen gaan. Maar loslaten kun je alleen als je de juiste mensen om je heen hebt. En die moet je aannemen, vormen, dus daar heb je tijd voor nodig. Ik denk dat we het allemaal best snel hebben gedaan, maar het had nog sneller gekund. Daar heb je een netwerk voor nodig. Hoe groter je netwerk hoe sneller je de juiste mensen op de juiste plek kunt zetten.”



Hij leerde er het softwareprogramma Salesforce kennen, dat aan de basis ligt van zijn eerste eigen bedrijf: Welisa. De adviseurs van Welisa zetten Salesforce in als instrument om strategische doelen en ambities van klanten te helpen realiseren. Van Middendorp: “Wij werken alleen met innovatieve bedrijven die snel willen groeien. We helpen bijvoorbeeld een onderneming die sensoren voor koeien ontwikkeld heeft om dat internationaal uit te rollen.”


Van Middendorp ziet veel mogelijkheden tot verbetering in de wereld om hem heen. Een paar jaar terug constateerde hij dat er in de zonnepanelenmarkt “iets interessants” gebeurde. Er waren traditionele bedrijven die de technologie prima in de vingers hadden. Toch gingen veel klanten naar nieuwe leveranciers. “Dat was heel interessant want zo’n traditioneel bedrijf heeft eigenlijk alles in huis. En er was vraag genoeg. Toch ging de markt met name naar nieuwkomers. Dat kwam doordat die op een moderne manier de markt benaderden.” Hij zegde zijn baan op en ging in dienst bij een snelgroeiende startup voor de installatie van zonnepanelen. “Toen dacht ik, oh maar dit is gaaf. Want ik begon eindelijk te doen waar ik voor had geleerd, namelijk bedrijven slim inrichten.”


“Op mijn twaalfde wist ik al dat ik het leuk vond om bedrijven beter en slimmer te maken”, vertelt ondernemer Henk van Middendorp uit Barneveld. Wat hem bijzonder maakt, is dat hij niet alleen andere MKB-bedrijven helpt om sneller te groeien, maar dat hij zijn adviezen ook toepast in zijn eigen startup. Het resultaat? Drieëndertig jaar oud, vijftien mensen in dienst, en succesvol aan de slag met innovaties.

‘Als je hard wilt groeien, moet je snappen wat er op je af komt’
02

Ons ecosysteem is wereldwijd

“Wat ik hier in de regio wel heel graag zou willen is veel meer betrokkenheid bij de Hogescholen. Ik vind dat studenten nog weinig begrijpen van wat er nou echt gebeurt in een bedrijf. Dat pakken ze wel heel snel op, maar op het moment dat ze bij ons binnenkomen moeten ze eerst nog een soort reset door. Ik durf te zeggen dat zeker 90 procent van de mensen die nu bedrijfskunde doen, binnen een week in hun eerste baan in aanraking komt met IT. Het zou heel goed zijn als dat veel meer in de onderwijsprogramma’s zit. Dat vraagt van ons dat wij meer betrokken zijn bij de onderwijsprogramma’s. En dat willen we ook. We hebben immers een prachtig vak.”


Is de regio hier een bottle neck als je groot wil ondernemen? “Ons ecosysteem is technologisch bepaald, en niet regionaal. Het is wereldwijd. Het maakt mij zelf niet zo veel uit, maar de juiste locatie kan handig zijn voor collega’s. Zou ik met mijn bedrijven beter in randstad kunnen zitten dan hier? Ik vraag het me af. We zijn net van Barneveld verhuisd naar Veenendaal. Hier zitten we twintig minuten met de trein van Utrecht en er zit een hotel in de buurt. Voor klanten en collega’s is dat wel prettig.”


Jan van Ruiswijk: "Door de bodemcursus heb ik hele andere inzichten gekregen."

Wakker liggen

Snel willen groeien met een innovatie vereist constant afwegingen, maakt Van Middendorp duidelijk. Op dit moment heeft hij nog geen externe financiering nodig, maar dat kan wel komen. Wat is daar het juiste moment voor? “Zo’n partij helpt je te versnellen. En dan gaat het heel hard. Daar moet je organisatie klaar voor zijn want je moet zo’n groeispurt jarenlang vol kunnen houden. Waar ik ’s avonds in bed over nadenk is ‘welke stap wanneer’. Niet te vroeg, niet te laat. De timing is echt heel erg belangrijk.”

Achteraf had hij Welisa wel wat sneller willen laten groeien, denkt hij nu. “Als ik eerder zaken had losgelaten, dan had het veel sneller kunnen gaan. Maar loslaten kun je alleen als je de juiste mensen om je heen hebt. En die moet je aannemen, vormen, dus daar heb je tijd voor nodig. Ik denk dat we het allemaal best snel hebben gedaan, maar het had nog sneller gekund. Daar heb je een netwerk voor nodig. Hoe groter je netwerk hoe sneller je de juiste mensen op de juiste plek kunt zetten.”



Gezamenlijk belang 

Het klinkt logisch, maar de praktijk laat iets anders zien. Van Middendorp: “Ga maar eens kijken bij een gemiddeld bedrijf dat zowel een online als een offline kanaal heeft. Die zijn allemaal van elkaar gescheiden. Met OrderCentral maken wij het één kanaal.” Heel bewust bouwt hij dat alles binnen de Salesforce-omgeving, zodat er geen integraties gemaakt hoeven te worden. Als je grote ambities hebt als ondernemer, kun je volgens hem niet buiten zo’n single platform solution om. “Het is de enige manier waarop je echt kunt gaan opschalen.”

Online en offline

De ‘echte innovatie’ introduceerde Van Middendorp echter pas drie jaar geleden met zijn tweede startup. Dat betreft de ontwikkeling van een e-commerce platform dat hij OrderCentral heeft genoemd. Van Middendorp: “Bedrijven die nu hard groeien zeggen het liefst tegen hun klanten dat ze alleen maar online kunnen bestellen. Ze gaan immers niet een paar mensen neerzetten om de telefoon op te nemen voor klanten die opbellen. Maar de praktijk is dat er  toch klanten zijn die de telefoon pakken. Wat je dan graag wilt, is dat elke order op dezelfde manier binnenkomt, of de klant nu belt of online iets invoert.”


De adviseurs van Welisa helpen klanten met het strategisch inzetten van Salesforce.

Hij leerde er het softwareprogramma Salesforce kennen, dat aan de basis ligt van zijn eerste eigen bedrijf: Welisa. De adviseurs van Welisa zetten Salesforce in als instrument om strategische doelen en ambities van klanten te helpen realiseren. Van Middendorp: “Wij werken alleen met innovatieve bedrijven die snel willen groeien. We helpen bijvoorbeeld een onderneming die sensoren voor koeien ontwikkeld heeft om dat internationaal uit te rollen.”


Van Middendorp ziet veel mogelijkheden tot verbetering in de wereld om hem heen. Een paar jaar terug constateerde hij dat er in de zonnepanelenmarkt “iets interessants” gebeurde. Er waren traditionele bedrijven die de technologie prima in de vingers hadden. Toch gingen veel klanten naar nieuwe leveranciers. “Dat was heel interessant want zo’n traditioneel bedrijf heeft eigenlijk alles in huis. En er was vraag genoeg. Toch ging de markt met name naar nieuwkomers. Dat kwam doordat die op een moderne manier de markt benaderden.” Hij zegde zijn baan op en ging in dienst bij een snelgroeiende startup voor de installatie van zonnepanelen. “Toen dacht ik, oh maar dit is gaaf. Want ik begon eindelijk te doen waar ik voor had geleerd, namelijk bedrijven slim inrichten.”


“Op mijn twaalfde wist ik al dat ik het leuk vond om bedrijven beter en slimmer te maken”, vertelt ondernemer Henk van Middendorp uit Barneveld. Wat hem bijzonder maakt, is dat hij niet alleen andere MKB-bedrijven helpt om sneller te groeien, maar dat hij zijn adviezen ook toepast in zijn eigen startup. Het resultaat? Drieëndertig jaar oud, vijftien mensen in dienst, en succesvol aan de slag met innovaties.

Online magazines Regio Foodvalley

Op deze pagina vindt u online magazines van Regio Foodvalley. In deze magazines worden projecten en initiatieven van Regio Foodvalley uitgelicht.
Volledig scherm